تحقیقات جدید چاقی را دلیل بیماری کلیوی معرفی کرد

4نوامبر 2020- دانشمندان دانشگاه آکسفورد کشف کردند که چاقی می تواند احتمال ابتلا به بیماری کلیه را افزایش دهد.

این مطالعه ی جدید با حمایت مالی تحقیقات کلیه ی بریتانیا و شورای تحقیقات پزشکی نشان داد که تجمع چربی در سراسر بدن- نه فقط در بخش میانی بدن(چربی شکمی)- خطر بیماری کلیوی را افزایش می دهد، آنها نشان دادند که کنترل وزن می تواند راهی جدید برای کنترل خطر بیماری کلیوی باشد. این تحقیق امروز در ژورنال انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شد.

مطالعات قبلی نشان داده است که چاقی با افزایش خطر بیماری کلیوی ارتباط دارد. اما مشخص نبود که آیا چاقی به طور مستقیم باعث بیماری کلیه می شود یا عوامل دیگری مانند نمک بیشتر در رژیم غذایی افراد در افزایش این خطر دخیل هستند.

در این تحقیق، تقریباً 300000 نمونه ی DNA از بیوبانک انگلیس مورد مطالعه قرار گرفت. محققان بیش از 1000 تغییر ژنتیکی شناخته شده را که مستعد کننده ی افزایش شاخص کلی توده بدنی (BMI) یا تجمع چربی بیشتر در ناحیه ی شکم است، در بین این نمونه ها جستجو کردند. افرادی که دارای این تغییرات ژنی هستند، به دلیل به ارث بردن این ژن ها، بیشتر دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند.

پروفسور ویل هرینگتون، از شورای تحقیقات پزشکی واحد تحقیقات سلامت جمعیت در دانشگاه آکسفورد ، که رهبری این تحقیق را بطور مشترک بعهده داشت، گفت: در این مطالعه، ما دریافتیم که این واریته های ژنتیکی به طور مداوم با بیماری کلیوی در ارتباط هستند، بطوریکه هر 5 کیلوگرم در مترمربع افزایش درBMI ، تقریباً 50٪ خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را افزایش می دهد. استفاده از یک روش ژنتیکی به این معنا است که ما می توانیم سختگیرانه تر از یک روش معمول عمل کنیم و دخالت سایر عوامل را رد کنیم.

محققان دریافتند که خطر بیماری کلیوی بر اساس موقعیت چربی تغییری نمی کند، بدون توجه به اینکه چربی به صورت مرکزی (اطراف اندام ها) یا به طور کلی در سراسر بدن تجمع یافته باشد (مانند اطراف پاها و بازوها) به مقدار مشابه خطر بیماری کلیوی را افزایش می دهند.

پروفسور هرینگتون ادامه داد: در برخی از بیماری های مرتبط با چاقی، مانند بیماری های قلبی، چربی تجمع یافته در اطراف اندام های شکمی (چربی شکمی) از چربی تجمع یافته در اطراف باسن بدتر است. اما نتایج ما به وضوح نشان می دهد صرف نظر از اینکه چربی در چه بخشی از بدن تجمع یافته باشد، خطر ابتلا به بیماری کلیوی افزایش می یابد.

برای فهمیدن دلیل این اتفاق، محققان آزمایش کردند که آیا این واریته های ژنتیکی که افراد خاصی را مستعد چاقی می کند، همچنین با دیابت یا فشار خون بالا، که هر دو منجر به بیماری کلیوی می شوند، ارتباط دارند؟

تیم تحقیق دریافت که دیابت و فشار خون، دلیل اصلی بیشتر موارد بیماری کلیوی مرتبط با چاقی هستند. وقتی چربی در اطراف اندام های مرکزی رسوب می کند، بیماری کلیوی تقریباً منحصراً به دلیل دیابت ایجاد می شود. از طرف دیگر، وقتی چربی به طور کلی در تمام بدن تجمع می یابد، هم دیابت و هم فشار خون بالا به بروز بیماری کلیوی کمک می کنند.

پروفسور هرینگتون توضیح داد: این خبر خوبی است، زیرا ما در مورد دیابت و فشار خون بالا چیزهای زیادی می دانیم و برای آن درمان هایی نیز داریم. اگر بتوانیم از دیابت جلوگیری کنیم و فشار خون را در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، کنترل کنیم، ممکن است در وهله اول، بتوانیم از بروز بسیاری از موارد بیماریهای کلیوی جلوگیری کنیم. در نهایت، این نتایج به ما انگیزه بیشتری می دهد تا وزن خود را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: دسته جدیدی از داروها به نام "گلیفلوزین ها" توانایی کلیه در حفظ قند و نمک را کاهش می دهند، به این معنی که بدن قادر به خلاص شدن از دست قند و نمک اضافی است. این به افراد دیابتی کمک می کند وزن و فشار خون خود را کنترل کنند و اخیراً آزمایشات نشان می دهد که آنها به ویژه در درمان بیماری کلیوی دیابت و سایر بیماری های کلیوی بسیار موثر هستند. ما در حال انجام یک آزمایش بالینی بزرگ هستیم تا بفهمیم این مورد برای طیف وسیعی از افراد با مشکلات کلیوی نیز صحت دارد.

دکتر آیسلینگ مک ماهون، مدیر اجرایی تحقیقات، نوآوری و سیاست گذاری در تحقیقات کلیه در انگلستان گفت: حدود سه میلیون نفر در انگلیس با بیماری مزمن کلیه زندگی می کنند. یکی از اولویت های این خیریه تغییر روش های درمانی برای بیماری های کلیوی و یافتن راه های جدید برای جلوگیری از آن است. با شناسایی چاقی به عنوان یک عامل خطر جدید برای بیماری کلیوی، این تحقیق مهم دلایل جدیدی را به پزشکان، بیماران و تیم های مراقبت های بهداشتی برای حمایت از تمرکز مجدد در مدیریت وزن و تشویق مردم به بررسی راه های بهبود سلامتی خود ارائه داد.

وی ادامه داد: ما با علاقه آزمایش های گلیفلوزین را دنبال می کنیم، اگر آزمایشات بالینی نشان دهند که این داروها می توانند برای گروه وسیع تری از بیماران سودمند باشند، ما دوست داریم که این یافته ها به درمانهای بالینی ترجمه شوند تا بتوانیم به پیشگیری از بیماری کلیوی و بیماران مبتلا به این بیماری در سراسر کشور کمک کنیم. ما همچنین متعهد هستیم که افراد را پس از ابتلا به بیماری کلیوی فعال نگه داریم. به همین دلیل ما از پلت فرم Kidney Beam که یک بستر ورزشی و رفاه آنلاین برای بیماران کلیوی است، حمایت می کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-obesity-kidney-disease.html